Nabídka lekcí pro MŠ a ZŠ

 

                                         ČTENÁŘSKÉ LEKCE  pro  1. a 2. třídy

                                        zážitková četba, interaktivní práce s liter. textem, metody kritického myšlení

 

Ivan Binár – Kráva a dědeček
Ivona Březinová – Teta to plete, Teta to zase plete
Pavel Čech  - O klíči, O čertovi, O zahradě, Uspávanka s plavčíkem a velrybou
Olga Černá – Poklad starého brouka
Jiří  Dvořák – Zpátky do Afriky
Sylva Fišerová – Jůla a Hmýza
Daniela Fišerová – Pohoršovna
Daniela Krolupperová – Bubáček
Astrid Lindgrenová – Zlodějíček Bubla
Arcadio Lobato – Největší poklad
Arnold Lobel – Pan Sova, Strýček Slon, 7 pohádek pro malé myšky
Radek Malý -  Příběhy matky přírody
Zuzana Pospíšilová – Velký případ školního detektiva, Lumpíček a  Rošťanda,  Baobab a jiné příběhy, Čarodějnice Eulálie
Tereza Říčanová – Kozí, Psí, Velikonoční knížka
Ludmila Selingerová – Pohádky s ploutvičkami, s křídly, s krovkami
Petr Stančík – O díře z trychtýře,  Jezevec  Chrujda

 

TÉMATICKÉ LEKCE pro 1. a 2. třídy

Ilustrátoři, malíři pohádek -  kniha jako umělecké dílo,naši nejznámější autoři ilustrací.
Začarovaná abeceda -lekce určená pro prvňáčky jako první seznámení s knihovnou, návaznost na závěrečnou akci: „ PASOVÁNÍ NA ČENÁŘE.“
Hrajeme si s češtinou – hrátky s jazykem v poezii Emanuela Frynty a Jiřího Žáčka. Hledání slov s opačným významem, rčení, přirovnání, přísloví – kvíz, jazykolamy, hádanky.
Nejmilejší večerníčky – postavičky známé z televizní obrazovky, hra s „večerníčkovskými“ obrázky, doplňování slavných pohádkových dvojic, hádanky.
Roční období, Vánoce, Velikonoce – aktuálně v poezii i příbězích, národní lidová slovesnost, moudrost  tradice v příslovích a pranostikách
Pohádka lidová, autorská, klasická, moderní - charakteristika, znaky, hrdinové, hrátky s pohádkou                                                      
Trocha poezie s hádankami a kvízy – Žáček, Hrubín, R. Malý, Kratochvíl, Šrut, Havel, Lukešová, Vodňanský, Černík a další

 

 

ČTENÁŘSKÉ LEKCE pro 3. - 5. třídy

Petra Braunová – Nela, co nechtěla být malá
Petra Braunová – Nejhorší den v životě třeťáka Filipa
Ivona Březinová – Řvi potichu, brácho,  Johanka z parku
Pavel Čech  -  Dědečkové, O zahradě
Ilona Fišerová – Na orlích křídlech
Daniela Krolupperová – Společenství klíčníků
Radek Malý -  Příběhy matky přírody
Ivana Peroutková – Ukradená cukřenka
Petra Soukupová – Bertík a čmuchadlo
Vlastimil Vondruška – Fiorella
Walliams – Babička drsňačka, Pan smraďoch, Příšerná teta, Ďábelská zubařka, Dědečkův velký útěk
                         

 

TÉMATICKÉ LEKCE pro 3. - 5. třídy

Kniha jako umělecké dílo - co předchází vydání knihy, historie, nakladatelství, knižní pojmy, knihovna a my
Spisovatelé autorských pohádek – K. Čapek, M. Macourek, J. Žáček, Z. Svěrák, V. Šrut
Ilustrátoři, malíři pohádek - kniha jako umělecké dílo,naši nejznámější autoři – A. Born, J. Čapek, R. Pilař, Z. Krejčová, I. Klimtová, I. Houf, O. Sekora, Š. Váchová, I. Ričlová, J. Svolinský, J. Trnka, J. Lada
Žáček žáčkům– tvorba Jiřího Žáčka zábavnou formou – ukázky, doplňování básniček, testování slovní zásoby, hádanky, křížovka, přesmyčky
Odkaz  Josefa Lady–  život i dílo našeho předního národního autora
Když velcí byli kluci– dětství několika známých osobností Kolumbus, Edison, Dvořák, Mozart, Picasso, Andersen, Verne.
Jak žili naši pradědové a prababičky– stará řemesla, zvyky, rok v příslovích a pranostikách.
Jílovské pověsti– nejznámější pověsti našeho města a jeho okolí.
Bohatství jara - o zemi, živé i neživé přírodě, o chování k přírodě, včely jako dárkyně života, environmentální setkání s odkazem na naše město - odborná, naučná, beletrie
Pohádky nebo fantazy -  Klasická x moderní pohádka  -  autorská x lidová, pohádky našich i cizích autorů, znaky fantasy,  srovnání
Dobrodružná literatura – světoví autoři knih, ukázky z tvorby (Lindgrenová, May, Kipling, London, Dumas, Verne  Tolkien, Rowlingová a další).
Dobrodružná se zvířecím hrdinou  - Kipling, London, Seton, a další
Dobrodružná  s dětským hrdinou-  výběr autora podle aktuálního požadavku pedagoga
Bajky - když zvířata jednají jako lidé – ruské, francouzské, řecké bajky – Ezop, La Fontaine,  Krylov,  Žáček
Jaro, léto, podzim, zima, Vánoce, Velikonoce –  roční období v  lidové slovesnosti,  příslovích,  pranostikách,  hádankách
Putování pravěkem - odkaz E. Štorcha, Z. Buriana, J. Augusty
Karel IV.  – český a římský císař – odkaz, doba v encyklopediích i beletrii,životna hradech a zámcích v českých zemích
Letem světem– hravé putování po 5. kontinentech ( Afrika - Ghana, Asie – Japonsko,  Evropa – Anglie, Austrálie,  Amerika – Indiáni ) 

 

Hudební program pro 1.  –  5. ročník
NEBOJME  SE  KLASIKY  aneb  POZVÁNÍ  DO  SVĚTA  HUDBY

Hudební lekce - pro každý ročník doplňují učivo HV. Výsledek obrázku pro notová osnovaNa základě poslechové skladby si děti aktivní formou prohlubují hudební povědomí spojené s pěveckými, instrumentálními i pohybovými činnostmi. Hudební zážitek je primárně propojen s literárním textem.

Seznam skladeb vhodných k poslechu :

I. Hurník – Pohádka o princezně žabce
S.S. Prokofjev – Péťa a vlk, Popelka
N. Rimskij – Korsakov – Let čmeláka

Paul Dukas – Učeň čaroděj
C. Saint – Saens: Karneval zvířat
M. P. Musorskij – Obrázky z výstavy
V. Novák ,  V. Neuman – U nás v kapele
J. Hayden – Symfonie č. 101, Hodiny
G. F. Handel – Vodní hudba
E. Grieg – Suita z  Peer Gyntu
M. Ravel - Zrcadla , Dítě a kouzla
Vivaldi – Čtvero ročních období
W.A. Mozart – Kouzelná flétna – Papageno,  Malá noční hudba
L.v. Beethoven – Symfonie c moll č. 5, Osudová, 4. věta
Georg Gerschwin – Koncert F Dur pro klavír a orchestr
Carl Orff – Carmina Burana
Mendelssohn – Bartholdy – Sen noci svatojánské – Svat. pochod
Václav Trojan – Šest lidových písní pro smyč. kvarteto
Dvořák - Symfonie č. 8 G Dur, V přírodě, Z nového světa - Largo
J.J. Ryba – Česká mše vánoční
B. Martinů – Kuchyňská revue
L. Janáček – Příhody lišky Bystroušky, Lašské tance - Pilky
B. Smetana – Má vlast

„Dnes příliš často hudbu slyšíme, ale nevnímáme ji,
stává se pro nás kulisou. 
Pokud  dokážeme hudbě naslouchat
a hudba nám nechá nahlédnout do našeho nitra,
tzn. vyvolá-li emocionální zážitek,
pak dokážeme otevřeně a plně přijímat hodnoty a krásy,
které náš život
obohacují.“